Trendrapport från Milano

Förra veckan gick den stora lifestyle och modemässan i Milano och Designers var där.

LEOPARDEN är STOR och den ligger kvar även i höstens alla kollektioner. Det är otroligt hur viktig den är i modebilden. Både i skyltfönster som i kollektioner i nästa höst där den kombineras i fler tryck med Gucci och Celine inspirerade bälten, kedjor och delvis blomstertryck. Vackert, läckert och supersnyggt!

Vi har satsat på GEOPARD i vår och varmare brun, senap och beiga toner.


Annars dominerade grönt och ”nudes” skalan - neutrala beige, korall, sand färger i kombination av kaffetoner. Inte tillsammans men känns båda som viktiga färgfamiljer.



En förkärlek för flamingos som varit och är tas nu över av kaktusar…överallt i tryck i udda färger, på väskor, som ljusstakar eller ben på ett bord…vet inte vad man ska säga om den trenden…?


Såg också en hel del turkos som går lite åt mildare mint, inte bara i sommarplagg men också till vintern med brunt som accent.


Kollektionerna var delvis avskalade och lite uniformerat mode på ena sidan som ett glammigt, blankt och dekorerade produkter och skor åt andra hållet.

Det var kallt i Milano och ingen är rädd att visa päls ..i alla dess former, i hela plagg, kragar , på axlar!, som knappar! eller på skor och väskor. En färg som stack ut var stark skogsgrönt och mycket ljusa pasteller i rosa eller ljusblått.

Vi köpte in massor av sommarplagg i fina bomullsvoiler, halmhattar och läckra väskor.

Årets färg 2019 enligt Pantone Color Institute

Företaget har valt ”Living Coral” med nummer 16-1546 som är en klar korall till årets färg 2019 . Trots att den kan uppfattas som mer rosa i naturen, beskriver Pantone, Living Coral som "en livlig, livsbekräftande nyans av orange, med gyllene undertoner.”

Deras presstalesman beskriver hur färg påverkar hur vi upplever livet .

”En nyans som denna bekräftar livet genom en energigivande och näringskärande roll”. Pantone Institute förklarar ”hur färger kan förkroppsligar vår kollektiva erfarenhet och reflektera vad som sker i vår globala kultur på ett ögonblick.”



”Ett globalt team av färgexperter kammade världen och letade efter nya färgpåverkningar", säger Laurie Pressman, vp för Pantone Color Institute. "Detta kan omfatta underhållningsindustrin och filmer i produktion, resor konstsamlingar och nya konstnärer, mode, alla designområden, populära resmål, liksom nya livsstilar, lekstilar och socioekonomiska förhållanden. Påverkan kan också härröra från ny teknik, material, texturer och effekter som påverkar färg, relevanta sociala mediaplattformar och till och med kommande sportevenemang som uppmärksammar hela världen. ”


Vi kommer med andra ord se mycket av denna vackra korallfärg inom, mode, miljö och runt omkring oss.


Välkomna in och njut av våra glassfärger.

Näsbypark Centrum, Centralv. 35 ( norra ingången av centrum)
tel: 08 756 8880,  m: sales@designershop.se
öppet: mån-fre 11-18, lör 11-15 , sön stängt 
l: